Nuttige Artikelen / Nützliche Bezüge / Useful Articles

Afdrukken

Generatiekarakteristieken

Geschreven door generatiemanager op .

Tip van John Scheijen, Cees Consultancy Valkenburg.

Generatiekarakteristieken

Afdrukken

Generatie Handleiding

Geschreven door Tip van Hans Roes Oitio Tilburg op .

Foto: Blake Patterson“Generatie Einstein, Generatie X,Y en Z, Digital Natives, Early Adopters: we stoppen mensen graag in hokjes.” Edublogger Karin Winters wil daar nu de ‘Generatie Handleiding’ aan toe voegen. Het her- en erkennen van die generatie moet de adaptatie van nieuwe technologieën verbeteren.

Gedragsverandering
De laatste jaren is het gebruik van ICT -in de breedste zin van het woord- sterk vereenvoudigd. De opkomst van Cloudcomputing, Software as a Service (SAAS), overal toegang tot internet en de snelle netwerken hebben het gebruik van ICT én het gedrag van gebruikers sterk veranderd. Tablets en Smartphones zijn zo ontwikkeld dat met een druk op de knop het apparaat direct bruikbaar is. Optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons biedt, vergt dus eerder een gedragsverandering dan een gebruikershandleiding.


Afdrukken

Generatie Y en het nieuwe werken

Geschreven door Administrator op .

Generatie Y houdt wel/niet van het nieuwe werken

Leden van de generatie Y zijn de ideale rolmodellen voor Het Nieuwe Werken. Althans, dat is het algemene beeld. Maar is dit eigenlijk wel zo? Marieke van den Berg ontdekte dat onderzoeken hierover uiteenlopende conclusies hebben. Dit is echter een definitiekwestie. Generatie Y, of mensen met de Y-waarden, omarmen Het Nieuwe Werken zolang er ruimte blijft bestaan voor onder meer persoonlijke contacten en een goede thuisbasis.
Afdrukken

Iedere generatie op de werkvloer zijn eigen energiebronnen.

Geschreven door Administrator op .

Zin in werk hebben en houden.

Auteur Arbodienst 365
(Tip van Bert Boijmans - APG)

Afdrukken

How Mobile Technologies Are Shaping a New Generation

Geschreven door Tammy Erickson op .

The cohort I like to call the "Re-Generation" began to take shape around 2008. Individuals at the formative ages of 11 to 13, those born after about 1995, were part of a substantively different world than the one that had shaped 11 to 13 year olds over the preceding fifteen or so years. In an earlier post, I discussed the impact the Global Financial Crisis had on the formation of this new generation.

Technology, of course, has also been a powerful influence on the Re-Generation, so much so that Bill Gates proposed that we call this next wave Generation I, for Internet. Gates has used the term to refer to children born after 1994, describing them as the first generation to grow up with the Internet.

Afdrukken

Doorbreek de 5 generatiemythen

Geschreven door generatiemanager op .

Zijn jongeren arrogante snotneuzen en babyboomers profiteurs? Je zou haast vergeten dat de generaties elkaar ook veel te bieden hebben.

We benadrukken graag de verschillen tussen generaties om er vervolgens op af te kunnen geven. Termen als 'arrogante snotneuzen' (jongeren) en 'egoïstische profiteurs' (babyboomers) worden niet vermeden.
Mythen ontkrachten
Tegelijkertijd doet dit ook tekort aan de kracht die uit gaat van de verschillende generaties. Daarom is het goed een aantal generatiemythen te ontkrachten, zodat de essentie van het onderwerp weer helder wordt.
Waar gaat het denken in generaties over? Onder de noemers van generatiemanagement, generatieleren, generatiekloven, generatieverschillen, generatie XYZ wordt geprobeerd een vernieuwend vakgebied te omschrijven. Het gaat echter niet om de termen wordt gebruikt, het gaat er wel om welk doel men ermee voor ogen heeft.
Met elkaar in gesprek
Het basisidee is dat de verschillende generaties van elkaar gaan leren. Met als doel om waardevolle kennis en vaardigheden over te dragen en daarnaast ruimte te houden voor vernieuwing door de jongere generaties. Uiteindelijk krijg je dit proces pas echt op gang als de verschillende generaties met elkaar in gesprek worden gebracht.
Het draait om vragen als: Wat kan ik van jou leren en wat kun jij van mij leren? Door dat gesprek ontstaat meer begrip voor elkaar en voor elkaars belangen. Dit gesprek is echter niet vrijblijvend. De insteek moet altijd zijn: hoe kunnen wij (de verschillende generaties) elkaar versterken?

Afdrukken

Handreiking Generatiemanagement

Geschreven door generatiemanager op .

Afdrukken

Generaties in organisaties

Geschreven door generatiemanager op .