Wetenswaardigheden over generaties

Wist u dat?

Er verschillende aanduidingen met kenmerken zijn voor de verschillende generaties?

Een veelgebruikte indeling is:

  • Generatie B 2015-2030: Vernieuwers/Eigenwijs
  • Generatie A 2000-2015: Verbinders/Verwarmen
  • Generatie Z 1985-2000: Einstein/Uitnutten
  • Generatie Y 1970-1985: Toepassers/Pragmatisch
  • Generatie X 1955-1970: Harde werkers/Loyaal
  • Generatie W 1940-1955: Babyboomers/Eigenwijs
  • De stille generatie (geboren in de periode 1931-1940)
  • De vooroorlogse generatie (geboren in de periode 1910-1930)


Het een opvallende trend is dat er meer samen gereisd wordt. 'Multigenerational travel' heet dat in de reiswereld. In gewoon Nederlands: reizen waarbij drie generaties met elkaar op vakantie gaan. Ouders vieren bijvoorbeeld een huwelijksfeest door met kinderen en kleinkinderen een reis te maken, en dat mag best wat kosten bijvoorbeeld een rondreis door Kenia of Thailand, crisis of niet. Vaker zullen generaties samen een vakantiehuis huren. Reisorganisaties spelen in op deze trend door onderkomens voor meer dan tien personen aan te bieden. Die vraag komt trouwens niet alleen van families, maar ook vriendengroepen. Logisch samen op vakantie gaan is gezeliig maar ook nog eens goedkoper.

Millennials (dit zijn jonge Nederlandse werknemers die zijn geboren na 1980) gaan voor opleiding niet voor geld. Ook hechten zij aan de balans tussen werk en privé.

De mode-en beauty industrie altijd bezig is met het creëren van nieuwe trends. De nieuwste trend is niet dun, niet meer graatmager maar een range in leeftijd en confectiemaat. In het blad Elle verschijnt binnenkort een artikel over 3 generaties modellen. Het gaat om twintiger, dertiger en veertiger.

Vensterbanken veel vertellen over de persoonlijkheid die er woont? Voor alle generaties geldt dat mensen zich onbewust voelen aangetrokken tot symmetrie; Brad Pitt heeft bijvoorbeeld een symmetrisch gezicht en over zijn aantrekkingskracht valt niet te twisten. Tip: Met objecten op een vensterbank mits symmetrisch vergroot je de aantrekkelijkheid van een woning. In de huidige woningmarkt is dat een goed idee als je wilt verkopen.

De Nederlandse Bank probeert te schipperen tussen de generaties? Pensioen stoelt op solidariteit tussen de verschillende generaties.

Dat iemand die geboren is in 1983 een typische Y-er dop wordt genoemd? ;)

De brouwerij Gulpener Bier uit Limburg nog een echt familiebedrijf is? Hun filosofie: “Er wordt in generaties gedacht, in plaats van kwartalen.”

In het enige bergdorpje dat Nederland heeft (Vijlen) er veel generatiegenoten van tussen de 45 en 55 jaar heeft die nu een horecaonderneming hebben maar dat zij oorspronkelijk komen uit de zorg, de media en andere sectoren? Als je dat bij elkaar zet krijg je een bruisende denktank, waar de ene keer iets heel moois uit komt en de andere keer niet.

Er veel boeken worden gepubliceerd over generaties? Enkele voorbeelden hiervan zijn: De generatie Z (stroomt vanaf 2020 de werkvloer op), Generatie Einstein.

Schilders-en onderhoudsbedrijf Caspar de Haan uit Eindhoven behoort tot de vijfentwintig oudste bedrijven van Nederland. Echt uniek is dat de onderneming die werd opgericht in 1749 al ruim twee en een halve eeuw in handen is van een directe afstammeling van de stichter en naamgever van het familiebedrijf. Het is altijd van vader op de oudste zoon overgegaan, die traditiegetrouw steevast de voornaam Caspar draagt. Inmiddels staat de negende generatie al aan het roer.

Uit onderzoek dat Center Parcs heeft laten uitvoeren door een promovendus, blijkt dat er bij de generatie 55-plussers veel behoefte bestaat om hun kennis over te dragen op de nieuwe generatie.
"Deze ouderen hebben het destijds zelf vaak te druk gehad met hun carrière om veel tijd door te brengen met hun eigen kinderen, en willen dat goedmaken met hun kleinkinderen.
Je ziet een duidelijke klik tussen die generaties. Ze trekken graag met elkaar op." "Het patroon is opvallend zegt hij: (schoon)dochters doen de boeking, de opa's en de oma's de betaling.
"Het is een redelijk kapitaalkrachtige generatie."
De vakantieparkenspecialist werkt nog aan aparte driegeneratie-arrangementen die in het voorjaar van 2013 op de markt komen.

De vijftiende generatie aan het roer staat bij het Amsterdamse handelshuis Van Eeghen. Van Eeghen concurreerde in het zeventiende eeuw nog met de VOC.

Er een huis op de markt verschijnt dat speciaal bedoeld is om twee generaties te huisvesten. De woongedeelten van bijvoorbeeld opa en oma zijn gescheiden van die van hun kinderen, maar zitten wel onder hetzelfde dak. Vereniging Eigen Huis en ouderenbond ANBO zijn enthousiast.